Tanzania!

5 januari 2011 - Dar es Salaam, Tanzania

JAMBO MZUNGU’S,

Hier deel één van onze reis doorheen ons tweede continent : Afrika.

Halverwege december verlieten we Azie en vlogen we vanuit India via Egypte naar Tanzania. Een lange trip die toch een dag en nacht in beslag nam. Om vijf uur stipt ’s morgens lokale tijd landden we in Dar Es Salaam, de hoofdstad.  Eerst nog een visum regelen en dat bleek heel simpel, dat hadden we niet verwacht, 100 USD voor twee, geen vragen, niks, stempel in het paspoort en drie maand geldig, heel gemakkelijk of hadden wij geluk?  In Dar Es Salaam zag alles er vredig en rustig uit, we namen onze intrek in een leuk hotel en genoten van de sfeer en muziek die uit alle uithoeken van de stad kwam.  Saai kun je de afrikanen alleszins niet noemen!

Na enkele dagen ons te hebben aangepast aan het Afrikaanse leven, (en gewend te geraken dat iedereen mzungu naar je roept, mzungu betekent blanke), namen we de lange busrit naar de stad Arusha, in het noorden, bekend voor de uitvalsbasis voor de safari’s.  Wat direct opviel tijdens de rit was de prachtige natuur en ongereptheid hier.  We kwamen via het internet in contact met een Nederlandse safariorganisatie, Afroriginal genaamd.  We spraken af met de organisatrice en buiten onze verwachtingen konden we de dag erna al op safari vertrekken voor vijf dagen, heel vlotjes geregeld als je weet dat de meeste dit al maanden op voorhand vastleggen.

Safari-time!! We vertrokken dus voor een vijfdaagse tocht doorheen al de mooiste parken van Noord Tanzania, de eerste dag was de opwarming en gingen we Arusha National Park bezoeken. Onze chauffeur/gids Mr. Vay kwam ons ophalen aan ons guesthouse met zijn landcruiser met open dak.  Bij intrede in het park hadden we meteen al prijs, giraffen en zebra’s in de verte, later ook buffels en flamingo’s en veel apen, oa ook colobus monkeys, wit en zwart lang haar, en lange staart, een prachtexemplaar. ‘ s Middags lunchten we langs het meer met een lekkere lunchbox die we hadden meegekregen. Heel mooi en gezellig, in de prachtige natuur.  Laat in de namiddag zat onze eerste game-drive, zoals ze dat noemen, erop en keerden we terug naar het centrum in Arusha, waar we nog één nacht gingen logeren om dan de volgende dag verder weg te trekken en te kamperen in en rond de andere parken.

Op dag twee vergezelde Samuel ons, onze persoonlijke assistent van dienst die voor ons ging koken, tentje opzetten en nog zoveel meer, een luxe dus!!  En zo vertrokken we met zijn vieren, na nog wat inkopen te hebben gedaan in de supermarkt, naar onze tweede afspraak, Lake Manyara, achteraf bekeken het mooiste park waar we de meeste dieren van dichtbij hebben gezien.  Kudden olifanten en giraffen staken de weg over voor onze neus terwijl we in de jeep zaten.  Ook zagen we leeuwen die juist een buffel hadden gedood en opgegeten en lui onder een boom waren aan het bekomen, jammer dat we niet wat vroeger waren, een leeuw in actie moet nog specialer zijn.

De derde dag vertrokken we richting Serengiti National park doorheen de Ngorogoro krater die we de laatste dag zouden inrijden en bezoeken. Het werd een lange tocht in de jeep, even gestopt aan de krater, en wat foto’s gemaakt, en na een uur of drie kwamen we aan in Serengiti, een immens uitgestrekt park met vele dieren.  Hier hadden we de kans om de migratie te zien, een hele kudde die elkaar volgt in vlug tempo, vooral zebra’s en gnoes, die trekken naar de gebieden waar het regent.  Een mooi spektakel!  Ook veel leeuwen en hyena’s tussen de rotsen (kopjes genaamd).  ’s Avonds gingen we naar de campsite, gelegen in het park zelf en die was heel basic,  maar toch was dit één van de beste campings omdat je in het park zelf zit, wetende dat een leeuw je tent kan komen bezoeken is toch wel stoer om te verblijven, het zelf ook meemaken zal heel wat minder zijn :-)

Op dag vier moesten we heel vroeg uit de veren, een droge boterham naar binnen spelen en we vertrokken terug op game-drive terug door Serengiti-park maar uiteraard een andere route.  Niet zo heel veel dieren gezien deze keer tot op t laatste toen we vele leeuwen zagen op de rotsen, alsook wat nijlpaarden van dichtbij, dat hadden we nog niet gezien.  We reden rond de middag terug naar het kamp waar ons een brunch werd beloofd.  In de namiddag keerden we terug richting de krater waar we zouden overnachten op kerstavond.

Op onze laatste safaridag, Kerstdag, terug heel vroeg uit ons tentje om de Ngorogoro krater te bezoeken, een steile afdaling naar beneden waar bijna alle safaridieren aanwezig waren buiten de giraffen, die door hun gestalte hier niet geraken :-). Hier hebben we de enige neushoorns gezien, drie prachtexemplaren, geluk op onze laatste dag.  De krater zelf is ongelooflijk, prachtige setting en met de dieren erin, nog prachtiger!!  Na de lunch nog een klein stukje in het park en dan de steile tocht naar boven uit de krater, heel steil.  Nog enkele uren in de jeep en toen kwamen we terug aan in Arusha.  We vonden de safari meer of geslaagd, jammer dat we geen luipaard hebben gezien maar die komt meestal maar ’s nachts uit om te jagen.  Dus toch geen big five maar een big four, en een vier op vijf is ook niet slecht é!! (big five volgens lonely planet guidebook : neushoorn, buffalo, olifant, luipaard en leeuw)

Na deze prachtervaring verlieten we de stad Arusha en moesten we terug richting Dar Es Salaam, maar besloten een stop te maken in Lusotho, een bergdorpje in t midden van het traject. We namen onze  intrek in een leuk pension gerund door nonnen en paters, en het moet gezegd deze pensions zijn waarde naar geld!!  Het bergdorpje was mooi, en typisch Afrikaans.  Na een lekker ontbijt te hebben gekregen van de nonnekes, besloten we om de gekende wandeling te maken naar Irente Viewpoint, waar je een magnifiek zicht krijgt op de omgeving.  Volgens onze boek, een wandeling die je beter niet alleen maakt maar met een gids, maar volgens het braaf paterke (brave paters  bestaan dus toch nog :-)) van ons pension allemaal niet nodig  en zo gingen we met ons tweetjes op pad.  Geen idee waar de juiste weg was ernaartoe, gelukkig waren de locals er om ons de weg te wijzen.   Veel toffe dorpjes tegengekomen, en kinderen die je zo graag een handje komen geven, of zelf een bloemetje brengen.  Na een km of 6 kwamen we Irente farm tegen, op één kilometer van het viewpoint, waar je kaas en andere verse dingen kunt kopen.  Ook mogelijkheid om te camperen of te lunchen.  Daar gezegd dat we wilden lunchen op onze terugweg en dat was geen probleem, of “hakuna matata” zoals ze hier zeggen.  We kwamen aan op Irente viewpoint,  een prachtig gebied, waar je uitzicht heb over de vallei, en de masaai steppe.  Vervolgens zetten we onze tocht terug naar beneden, en hielden we dus halt bij de farm.  Een echte aanrader.  De vriendelijke dame, maakte voor ons een heel lekkere lunch (brood, kwark, kaas, fruit, groentjes, alles vers), zo smaken dat dit deed!  Het was er trouwens ook heel gezellig zitten, op een houten bank onder een rieten patio te midden in een tuin!

Enkele dagen voor het nieuwe jaar meerden we aan op Zanzibar, met een heel comfortabele ferry die je in twee uur op het eiland brengt.  We hadden voor de gelegenheid (oudejaar) een mooie verblijfplaats geregeld voor drie dagen, waikiki resort, althans dat dachten we.  Bij aankomst bleek onze reservatie helaas niet doorgekomen, we hadden dus geboekt via de site HOSTELBOOKERS en wat bleek, deze plaats was al een maand geleden volzet en hostelbookers bleef reserveringen aannemen ondanks de meldingen van waikiki resort dat het volzet was.  Bij deze heeft de site hostelbookers volledig afgedaan voor ons en konden we het niet laten van dit te melden op onze blog!!  Gelukkig, heel gelukkig was de eigenaar een crème van een gast, hij kon ons toch onderdak geven voor twee van de drie dagen, een reservekamer maar we konden toch oudejaar op deze prachtige plaats vieren en hij was zelfs bereid om het voorschot dat we betaald hadden aan hostelbookers terug te geven alhoewel het niet zeker was dat hij zijn geld ging zien.  Dus dankzij Flavio, de eigenaar was alles in orde gekomen, merci Flavio!!!

Het was kort maar we hadden twee heerlijke dagen hier, relaxen op het strand, zwemmen in het helder water, lekker eten en op oudejaar een spetterend feestje op het strand met de bijhorende cocktails!!!

Toen zijn we nog enkele dagen in Stone Town verbleven, de enige stad in Zanzibar, waar we het old fort hebben bezocht en genoten van de kleine haven met zijn vele viskraampjes.  We deden ook de bekende spicetour, waarbij we een plantage bezochten met allerlei kruiden en fruit en we ook de gelegenheid kregen om alles te proeven.

Na een weekje Zanzibar keerden we terug naar de hoofdstad om vervolgens onze weg verder te zetten naar het zuiden, richting  de grens met Malawi.  Onze eerste stop was het dorp Morogoro, een authentiek Afrikaans dorpje die gelegen is aan de voet van de uluguru mountains.  Heel veel viel er niet te beleven in het dorpje maar het was leuk om op de lokale markt te vertoeven en het typische Afrikaanse leven te observeren.

De volgende dag namen we plaats op de bus richting het stadje Iringa, de bussen zijn hier altijd een hele attractie op zich, er moesten deze rit ook wat kippen mee en die vlogen in de kofferbak, ze duwden ze levend erin tussen alle bagage en zakken rijst en deden dan vlug de koffer toe.  In Iringa zelf hebben we de Ismilia Stone age site bezocht, door erosie gevormde zandsteensculpturen, een landschap apart.

De laatste stop in Tanzania, voor de grens overstaken met Malawi, was Mbeya, waarbij de populatie bestaat uit o.a. migranten van Zambia, Malawi en Congo.  Hier hebben we twee Nederlanders ontmoet waarmee we reisverhalen hebben uitgewisseld, zij hadden al een groot stuk van Afrika doorkruist.  Deze stad was voor ons meer een stad om wat praktische zaken te regelen en ons voor te bereiden op ons volgende land :Malawi!!

De rit naar de grens was er één om nooit meer te vergeten, het landschap was prachtig en met het lake Malawi in de verte konden we al een glimp opvangen van onze nieuwe bestemming.

Tot later met meer verhalen…

Afrikaanse groeten

1. Farah Lisabeth:
    31 januari 2011
    Waaw, jullie avonturen klinken weer fantastisch zoals altijd!!
    Heerlijk da je nu in een nieuw continent bent aangekomen, khoop dat je er even hard van zult genieten zoals je deed in Azië :)

Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen!!
    Zoenen Farah
  2. carine van daele:
    31 januari 2011
    Dag Hanne en Levi,
    Terug genoten van jullie verslag,heerlijk hoe jullie alles beleven t'zou niets voor mij zijn maar ik heb toch veel bewondering voor jullie.
    De ma van ons Marleen is onlangs overleden en ook de pa van Zr Katrien. Ze hadden allebei een respectabele leeftijd en dat maakt het verlies toch beter aanvaardbaar. Het ga jullie goed!!
    Lieve groeten Carine
  3. carine P:
    6 februari 2011
    Hey Hanne en Levi
    Ik heb eindelijk je blog gelezen, wat laat hé, maar ik heb het ook druk gehad, en met andere dingen bezig geweest, en ondertussen ook weer oma geworden zoals je al wist.
    Het ziet er nog steeds boeiend uit, en Afrika is toch wel iets speciaals denk ik als het over natuurschoon gaat. Geniet nog verder en ik kijk al uit naar het volgend verslag.
    Hakuna matata
    Carine Priem