"Incredible India"

17 december 2010 - Mumbai, India

Hallo allemaal!!

Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Ondertussen bevinden we ons al op Afrikaanse bodem maar hier nog eerst een verslag van onze tocht doorheen “Incredible India”!

Wat ons te wachten stond wisten we nog niet precies toen we halverwege november landden op Indiase bodem, New Delhi, de hoofdstad. Maar het werd ons al gauw duidelijk dat we hier voor een grote uitdaging kwamen te staan. Bij onze eerste indruk tijdens de rit van de luchthaven naar het centrum leek het alsof we terecht gekomen waren in een andere wereld, hoewel dit nog steeds azië is lijkt India meer op een mengeling van het Midden-Oosten en Azië.

De eerste dag verliep allesbehalve vlotjes, chaos alom en het vinden van een propere, goedkope hotelkamer nam al een halve dag in beslag, ook het regelen van een trein voor de dag erna was een hele opgave. New Delhi was voor ons eigenlijk niet echt de moeite.  Een drukke, overbevolkte en vervuilde stad, en mensen die je aanstaren alsof je van een andere planeet komt. :-)  Toch vonden we hier een leuk straatje met gezellige kraampjes en marktjes, die het toch iets aangenamer maakte.  Grappig om te zien was ook de vele koeien op de weg die werden behandeld als goden.

Omdat deze stad ons niet echt kon bekoren namen we de volgende dag de trein naar het stadje Agra, waar de bekende en fameuze Taj Mahal gelegen is.  De treinrit van vijf uur was een attractie op zich. Het klasseverschil tussen mensen is er goed merkbaar, mensen met meer aanzien t.o.v. de maatschappij hebben hier meer inspraak.  Ook zaten wij in “regular” klasse d.w.z. met de gewone bevolking. En het feit dat er geen andere toeristen te zien waren in die klasse zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de drukte en het gedrum alsook het feit dat bedelaars met verminkte ledematen aan je broek komen te hangen voor geld.  Een heel lastige en aangrijpende rit maar toch de moeite waard om het echte leven te zien.

Aangekomen in Agra cant railwaystation namen we  een tuk-tuk die we “gratis” kregen toen we ons hotel reserveerden.  Aangekomen in het hotel transformeerden de gratis tuk-tukdrivers in gidsen en stonden ze erop dat we een tour boekten waarbij zij ons zouden rondleiden, de reden van de gratis pick-up kwam uit. Wij verkozen dit immers om op eigen houtje te doen en hebben vriendelijk bedankt tot grote frustratie van de twee. :-)

We namen onze intrek in een hostel met op het dak een bar/restaurant met een prachtig uitzicht over de taj mahal.  Het bezoek aan de taj mahal was ongetwijfeld één van de hoogtepunten van onze reis doorheen India.  Daar aangekomen was de toegangsprijs bijna veertig keer duurder voor toeristen dan voor de lokale mensen.  Na goed gefouilleerd te zijn waren we binnen, zoals bijna overal in dit land is er hier ook een aparte ingang voor mannen en vrouwen.

De taj mahal is een prachtig gebouw, gelegen tussen drie verschillende gates.  Bij de hoofdgate ga je eerst door een grote rode poort en kom je aan de prachtige aangelegde vijver die gelegen is voor dit indrukwekkende gebouw.  Tijdens ons bezoek spraken vele indiërs ons aan die met ons op de foto wilden, waardoor we ons eventjes beroemd voelden. De Taj Mahal is eigenlijk een grafmonument die werd gebouwd in de 17de eeuw door een heerser van het mogoelrijk als herdenking aan zijn vrouw die het leven liet op haar kraambed.

In Agra bezochten we ook nog het Agra-fort, grote blokken rode zandsteen vormen een immens fort met daarbinnen een mooi zicht op de Taj Mahal.  Deze werd gebouwd door keizer Akbar in de 16de eeuw om de stad te beschermen, toen de hoofdstad.

Hier kun je ook nog een mini-versie van de Taj Mahal bezoeken met de originele naam de baby-Taj,  zoals de naam al zegt een kleinere versie van de echte, heel mooi gelegen aan de rivier.  De structuur is dezelfde maar iets fijner afgewerkt.

Vanuit Agra deden we een dagtrip naar Fathepur Sikri, een stadje op 40 kilometer van Agra.  We besloten de lokale bus te nemen.  Onze bus was een groot wrak, we hadden al op vele rammelbussen gezeten maar deze had de eerste prijs gewonnen.  :-)  Gescheurde en beschimmelde zetels, gebarsten stukken die waren aaneengelast en een gratis douche door de vele lekken in het dak van de bus en slechts veertig kilometer maar toch een drie uur durende rit. Ook nog leuk om te vertellen is toen we stonden te wachten in het busstation dat er een man naar ons toekwam en vroeg of we “de almachtige” wilden zien, de schepper van het universum die volgens hem aanwezig was in Agra, hem vriendelijk bedankt voor de uitnodiging waarna hij twee andere toeristen probeerde te bekeren :-), ja er loopt hier wat rond in India.  Eenmaal aangekomen in het stadje samen met Chantal, een Nederlandse toeriste die ons vergezelde voor de dag, klommen we naar de top om aan een grote site te komen met onder meer de jama masjid, een immense moskee en de vele paviljoens.  Deze paviljoens zijn gebouwd door Akbar, die voor elk van zijn drie vrouwen één bouwde.

Na het noorden was het de beurt aan het zuiden, we startten onze route in Chennai, in het zuidoosten van India waar we meteen doorreisden naar het stadje Mammalapuram.  Dit kustdorpje is gekend voor het beeldhouwen, overal vind je deze kunstenaars langs de weg, mooi om ze bezig te zien.  Er is ook hier ook de shore-tempel te bewonderen die praktisch in de zee gebouwd is, bekend voor zijn speciale architectuur.  Ook de five-rathas, vijf beeldhouwwerken uitgekerft uit rotsen die elk op zich een hindugod voorstellen, was een bezoekje waard.

Toen verlieten we Mammalapuram en gingen we verder naar Pondicherry, een Frans getint stadje terug aan de zee met vele oude koloniale gebouwen.  Daar ontmoetten we Bruno, een Indiër die met zijn gezin in Pondicherry woont en hier een paar projecten heeft die door tante Rita in België al een aantal jaren wordt ondersteund.  We werden door Bruno en zijn gezin heel hartelijk ontvangen en zo werd ons verblijf in India iets gemakkelijker.  We verbleven een aantal dagen bij hem en bezochten zowel de projecten in de stad (i.v.m. aidspreventie) alsook de projecten in Pullambadi, het dorp waar Bruno vandaan komt.  In Pullambadi ontmoetten we de vader van Bruno, mr. Savio die aan de basis ligt van de projecten.  We kregen een uitvoerige rondleiding doorheen het dorp en werden hartelijk begroet door de vele sympathieke mensen van het dorp.  Ook in België wordt elk jaar een smultocht georganiseerd om dit alles te steunen. Voor meer informatie omtrent de projecten www.samugam.be , zeker doen!

Na afscheid te hebben genomen van de sympathieke familie Savio, reisden we naar Trichy waar we genoodzaakt waren om direct door te reizen omwille van de vele moessonregens. Zo kwamen we vroeger of verwacht aan in de deelstaat Kerala, in het toeristisch plaatsje Kovalam, met zijn prachtige vuurtoren.

Daarna maakten we een aantal stops langs de kust en hielden we ook halt in Allepey, bekend voor zijn “backwaters”, een netwerk met vele lagunes en meren, die parallel lopen met de Arabische zee.  We maakten hier dan ook, zoals de meeste toeristen, een mooie tocht met een klein bootje op de vele kanaaltjes.  Heel rustgevend en mooi om het leven langs het water te zien.

Vervolgens ging onze reis verder naar Goa, waar we verbleven in Palolem, een mooie baai met talrijke bamboehutjes op het strand.  Een ideale plaats om uit te rusten en te genieten hoe de vissersfamilies hun netten uit het water halen, om dan vervolgens hun verse vis te verkopen op het strand.

Op culinair vlak heeft India heel wat te bieden.  Het is een keuken met talloze specerijen, en het biedt een waaier van diversiteit.  Vooral voor de vegetariërs is de keuze enorm.  Hier deden we dan ook een kookcursus, waar we te leer gingen bij een heel ervaren chef-kok die al 25 jaar ervaring had in de Indische keuken.   Een toffe ervaring en ongelooflijk leerrijk.

We sloten onze reis in India af in Mumbai, de “bollywoodcity”.  Deze stad is vooral gekend voor de filmindustrie en was tot onze grote verbazing een aangename stad om te vertoeven, in vergelijking met de andere steden in India.

Als we terugblikken op onze tocht doorheen India, kunnen we besluiten dat het niet eenvoudig is om als een backpacker het land te doorkruisen.  Vooral als je weinig op voorhand plant, zoals wij deden, is het vaak moeilijk om goed transport en accommodatie te vinden, en kom je dan ook vaak voor verrassingen te staan.  Toch zijn we heel blij dat we deze reiservaring hebben meegemaakt en het echte India van dichtbij hebben leren kennen.  Het is ongetwijfeld een land die ons lang zal bijblijven…

Halverwege december verlieten we Azië, en arriveerden we in Afrika, Tanzania, waarover later meer…

Vele warme groetjes!

1. carine van daele:
    10 januari 2011
    Dag Hanne en Levi,
    Ik was al enige tijd aan het uitkijken naar een nieuw verslag en ben dan ook superblij vandaag.
    Jullie zien er trouwens super uit op de foto's.Ik zal zeker eens de website van samugan bezoeken,raar om te lezen dat een indier ook Bruno noemt maar fijn dat het zo'n goed mens is.
    Lieve groeten Carine
  2. tessa:
    11 januari 2011
    HEY TERUG EEN HEEL MOOI VERSLAG!!!
    Was eigenlijk een tijdje geleden dat ik nog op de blog had gekeken !!! mooie fotos ook!! vele groeten!!
  3. Nancy Dezutter:
    11 januari 2011
    Hoi Hanne en Levi,

Ik wil jullie eerst en vooral een gelukkige nieuwjaar wensen. Een heel goede gezondheid, veel liefde, ook veel geluk , en .... de rest mag je zelf invullen.
    Ik ben heel blij te lezen dat jullie het daar nog steeds heel goed stellen. De foto's zien er ook prachtig uit.
    Hier in Tielt is alles nog goed. Geen spectaculaire veranderingen. Onze Jun is intussen bezig aan het oefenen voor op het potje. En na de krokusvakantie( midden maart) mag hij naar school.
    Lieve groetjes zutterke.
  4. Blondia Letje:
    12 januari 2011
    Dag Hanne en Levi,

ik heb net heel uitgebreid jullie fotoalbum bewonderd. Echt prachtige foto's! We merken dat jullie al heel veel moois hebben gezien. Plekjes die wij soms omschrijven als in een film. We dachten al aan 'karate kid',... Prachtig echt.
    Zoals we zien, blinken jullie in jullie vel! Dat is heel fijn. Jullie reis zal er eentje zijn om nooit meer te vergeten. Heel boeiend om alles te lezen en te volgen via de vele foto's.
    We duimen nog voor een goede reis verder en we kijken al uit naar het volgende verslag.

Via deze weg willen we jullie onze beste wensen overbrengen voor het jaar 2011! We wensen jullie veel geluk, liefde, een goede gezondheid,... en vooral nog veel reisplezier.
    Zorg goed voor elkaar en geniet van jullie fantastische ervaringen!

Lieve knuffel en groetjes vanuit Wingene
    Letje en Roos