Midden en Noord Vietnam

25 september 2010 - Hanoi, Vietnam

Hallo iedereen,

De tijd vliegt maar na enkele weken zijn we hier dan toch terug met een uitgebreid verslag over onze laatste avonturen.

Begin september zijn we aangekomen in Nha Trang,  een mooi kuststadje met een prachtig strand en een brede promenade gelegen aan de Zuid-Chinese zee in het zuiden van Vietnam.  Vooral ’s avonds is het er heel levendig met de vele gezellige cafeetjes.  Daar hebben we een bezoek gebracht aan de  Pho nagar cham towers.  Van hieruit heb je een mooi uitzicht op de stad en de haven.

Vervolgens zijn we verder gereisd met de trein naar Danang waar we de bus hebben genomen naar Hoi An, een heel charmerend stadje met kleine, smalle straatjes en mooie oude huizen, het lijkt alsof we enkele tientallen jaren zijn teruggereisd in de tijd.  Het is er ‘s avonds heel gezellig vertoeven met de vele lampionnetjes aan de waterkant.  Hoi An is gekend voor de vele kleermakers en staat ook op de unesco werelderfgoedlijst, heel terecht!  We hebben dan ook het oude stadscentrum grondig bezocht.  Daarnaast hebben we een fietstocht gemaakt  naar de kust  van Hoi An, een leuke tocht langs de rivier en de rijstvelden. Ook hebben we er de lokale culinaire specialiteiten van Hoi An geproefd en ook  leren bereiden in een kookcursus die we hier hebben gevolgd, heel leerrijk en interessant, één van de beste tot nog toe. Heel veel leuke ideetjes opgedaan die we zeker nog zullen uitproberen :-).

Vanuit Hoi An deden we ook nog een tweetal uitstappen, onder andere naar de “Marble Mountains” waar we met een steile klim naar boven een mooi uitzicht kregen op de omgeving.  Op de berg waren er verschillende pagoda’s, buddha en hindu beelden te zien.  Ook bezochten we “My Son”, ruïnes die ook behoren tot de unesco werelderfgoedlijst die gebouwd zijn in een vallei omringd door bergen.  De ene ruïne was al beter bewaard dan de andere.  Na ons bezoek hebben we de mooie terugweg gemaakt met de boot naar het oude stadscentrum van Hoi An, waar we bij aankomst heel graag gezien waren door de marktkramers die ons van alles wilden verkopen :-).

Na een kleine week in Hoi An zijn we doorgereisd naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.  We verbleven daar in het “old quarter”, waar de meeste accommodatie gelegen is.  Hanoi  is heel overwelvend met de massale brommers in de fijne straatjes zonder voetpaden, een sfeer die je het  ene moment leuk vindt maar op een ander moment wil vermijden :-).  We deden een wandeling rond het “Hoan Kiem lake”  en bezochten de Ngoc Son tempel die gelegen is in het midden van het meer.  Ook heel gekend in Hanoi is het waterpoppen theater, een  show met handgestuurde popjes  op het water.

Daarna hebben we drie dagen de rust opgezocht in Halong Bay, een heel spectaculair gebied met meer dan drieduizend limestonerotsen die boven het water uitstijgen, een magisch landschap, moeilijk te omschrijven.  De enige manier om deze te aanschouwen is via een schip, we hadden dan ook een kajuit geboekt voor één nacht op het water.  In de namiddag meerde onze boot aan bij prachtige grotten waar we een glibberige rondleiding kregen :-).  Na ons bezoek aan de grotten hadden we de kans om te kajakken tussen de rotsen en de vele boten in.   ’s Avonds konden we op het bovendek genieten van de zonsondergang.  In Halong Bay bezochten we ook nog Cat ba national park, heel mooie natuur, zeer ruig en ongerept  zoals in de film jurassic park :-).  Daarna verbleven we nog een nachtje op een eilandje waar we slechts met een twintigtal personen aanwezig waren.  Daar konden we kajakken, zwemmen of gewoon relaxen op het strand.  Wat ook heel leuk was ’s avonds was dat onze gids in een bootje ging zitten met een emmer huisbereide cocktail, waarbij iedereen in het water ging met een band om van de cocktail te proeven. Daarna was er een lekkere bbq met verse vis en hebben we gezellig samen gezeten met de andere eilandbewoners, ja het was heel leuk :-).

Na het verlaten van het aards paradijs zijn we met de nachttrein vanuit Hanoi naar Sapa gereisd.  Sapa is een bergdorp in het uiterste noorden van Vietnam dicht tegen de grens met China.  Heel gezellige marktjes en vooral heel kleurrijk met de verschillende bergvolkeren en hun typische klederdracht.  We deden hier ook een trektocht naar de omliggende dorpjes waarbij we het echte leven konden aanschouwen van de verschillende volkeren die daar toch wel heel arm maar gelukkig leven.

Vietnam is ons zodanig goed bevallen dat we besloten hebben om ook het buurland Laos een bezoekje te brengen, waarover later meer!

Groeten van ons!

1. carine P:
    Hallo
    Het ziet er daar uitstekend uit,en je hebt daar ondertussen je verjaardag kunnen vieren, zal er ook waarschijnlijk één zijn om niet te vergeten.
    Hier in Tielt is alles ok, Nancy is ondertussen bevallen van een flinke zoon "Lowie". verder draait hier alles zijn gewone gang.
    Groetjes
    Carine P.
  2. Rita Vandenberghe:
    25 september 2010
    dag Hanne - ook van ons hier een dikke proficiat met je verjaardag ! Amaai wat een verslag ! Jullie zullen een boekje moeten uitgeven... groetjes uit het verre Emelgem !
  3. carine van daele:
    Dag Hanne en Levi
    Terug genoten bij het lezen van jullie verslag.
    Voor Levi moeten de vele kookervaringen fantastisch zijn,stof genoeg voor een kookboekje.....een eigen restaurantje...ik word alvast klant.
    Heel veel lieve groeten Carine
  4. anne marie:
    25 september 2010
    hey, wat zou ik graag daar bij jullie zijn... hier is het killig,nat en koud... daar bij jullie wellicht steeds heerlijk zomersweer! Je zou voor minder naar het Oosten gaan! Heerlijk moet het zijn, maar er zal wellicht van alles te beleven vallen... Ik zou nog veel meer willen vernemen van jullie ervaringen, ook de minder leuke, uit alles kunnen we leren!? Geniet van de contacten met de mensen! Groetjes
  5. Carola:
    25 september 2010
    Wat zien jullie er goed uit :-) Zo ontspannen ! We kunnen gewoon de sfeer uit jullie verhalen voelen, echt leuk om te lezen. Geniet verder van jullie ongelofelijke avontuur en een dikke zoen vanuit het thuisfront. Tot hoors xxx
  6. joos:
    14 oktober 2010
    eeet kerel
    ey de max van een reize da je nu aant doen zijt, echt super leuke foto's
    de groetjes aan hanne
  7. Anja:
    17 oktober 2010
    Super mooi foto's! Wat een mooie landschappen zeg!
    Echt de max!
    Nog veel plezier!!!!!
  8. Vicky Vandendriessche:
    29 oktober 2010
    gelukkige verjaardag Levi, geniet er maar eens goe van hé! Drinkt er ne goeien op, maarja da zult ge waarschijnlijk al gedaan hebben é, ... euhm nog ne goeien dan ;-)

groetjes Vicky