Arrived in Vietnam!

30 augustus 2010 - Nha Trang, Vietnam

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie?  Hopelijk alles goed in België!  Met ons alles prima, we zijn ondertussen al een aantal dagen in Vietnam en de voorbije weken al terug enorm veel beleefd.  Hier volgt een uitgebreid verslag.

SINGAPORE

Op 17 augustus hebben we Indonesië verlaten en zijn we richting Singapore gevlogen met Air Asia.  Een wederom vlotte vlucht, we landen stipt om tien uur en meteen was al duidelijk dat Singapore een meer ontwikkeld land is dan de rest van Azië.  Het voelde wel als een verademing na het chaotische, drukke Jakarta.  Van de luchthaven namen we een lokale bus die ons in een uurtje tot in het hart van het centrum bracht.  Singapore is een vrij dure stad en dat merkten we meteen in onze zoektocht naar een kamer.  Het goedkoopste die we konden vinden was een simpele kamer voor 30 euro, met gemeenschappelijke badkamer in “backpackers cozy corner” gelegen in het koloniale district.  Een wijk in het centrum, op wandelafstand van de andere buurtjes zoals Chinatown en Little India.

Singapore is een heel moderne stad, met heel veel kolossale gebouwen, en enorm veel shoppingmalls.  Het ene complex vloeit over in het andere en je kunt hier werkelijk alles vinden.  Ook op iedere straathoek kun je eten.  En de keuze is enorm, gewone eettentjes, waar je chinees en indiaas kunt eten, en daarnaast een waaier van restaurants, die zowel Aziatisch als Westers eten voorschotelen.

Daarnaast is Singapore ook enorm proper.  En dat kan ook niet anders met de vele borden die duidelijk maken wat er allemaal niet mag.  Ook mag er bijna nergens gerookt worden.  Buiten op een terrasje trouwens ook niet, en zelf bij bus- en metrohaltes hangen dreigende borden met waarschuwingen van 500 euro boete per overtreding.  Een land met veel regeltjes dus.

Tijdens één van onze vele wandelingen vonden we de wijk Chinatown het meest fascinerend.  Kenmerkend hier was de originele bebouwing en de typisch Chinese architectuur.  Heel mooi.  Daarnaast was het leuk om te genieten van alle geuren en kleuren.  De kleine winkeltjes, eettentjes, oude tempels en de grote activiteit op de lokale marktjes geven nog een beeld weer van hoe het er overal in de wijk vroeger moet aan toe zijn gegaan.

In Singapore zijn we een vijf tal dagen moeten blijven, doordat we moesten wachten op ons visum voor Vietnam.

VIETNAM

Ondertussen zijn we sinds 24 augustus gearriveerd in het zuiden van Vietnam, in Ho Chi Min City.  Een hele drukke stad want uit elke straat komen oneindig veel scooters die allemaal kriskras door elkaar rijden en met hun getoeter willen laten weten dat ze eraan komen.  Ook het oversteken van de straat is een hele onderneming. :-) Links en rechts kijken heeft hier niet veel zin, het beste is gewoon de straat oplopen en doorlopen, want als je stil gaat staan wordt het pas echt gevaarlijk.

Het leven op straat is hier terug een drukte van jewelste.  Iedereen is in de weer om zijn spulletjes te verkopen in de kraampjes op straat, of vanuit twee manden verbonden met een stok, die ze zelf op hun rug van plek naar plek verplaatsen.

De eerste dag hier hebben we de stad verkend en het War Remnants museum bezocht, die een goede kijk weergeeft op het leven tijdens en na de oorlog.  Heel interessant, wel confronterend.  De vele gruwelijke foto’s schetsen een beeld van de ontelbare slachtoffers en de gevolgen voor de Vietnamese bevolking.

Daarna hebben we een driedaagse trip geboekt naar de Mekongdelta, ten zuiden van Ho Chi Min City.  Het was een heel interessante trip, waar we konden zien hoe het dagelijkse leven eraan toe gaat langs de oevers van de rivier.  Toch wel heel arm hoe de mensen hier leven…  We namen verschillende bootjes doorheen de smalle riviertjes van de delta, zagen verschillende paaldorpen, en bezochten de floating market van Phong Dien.  Een plaats waar mensen hun groenten en fruit  verkopen van boot tot boot op het water.  We bezochten ook een klein lokaal bedrijfje waar enkele vrouwen bezig waren met het maken van “coconut candies”.  Leuk om te zien en lekker!  Daarnaast maakten we ook een stop in één van de lokale dorpjes om te zien hoe de noedels hier gemaakt worden.  De laatste dag van deze trip zijn we naar Chau Doc gereisd, een dorpje dicht bij de grens met Cambodja.  Hier hebben we “Sam mountain” bezocht waar we genoten van een mooie zonsondergang met zicht op de rijstvelden.    Daarna zijn we teruggereisd naar Ho Chi Min city en hebben we nog een nachtje verbleven in de backpackersbuurt rond Pham Ngu Lao.

Gisterenavond zijn we vanuit Ho Chi Min city vertrokken met de sleeperbus (een bus met bedden!) richting Nha Trang, een gezellig plaatsje gelegen aan de Zuid-Chinese zee.   Ondanks onze hoge verwachtingen van deze sleeperbus, hebben we maar weinig geslapen.  Doordat het hier slechte wegen zijn, was het een heel hobbelige tocht.  Vanmorgen vroeg om 5u30 gearriveerd, en reeds kunnen genieten van een mooie zonsopgang.  Het ziet er hier heel erg mooi uit.  Gelukkig konden we meteen inchecken in ons hotel, waar we de volgende drie nachten zullen verblijven.

Later volgt meer nieuws over Nha Trang.

Vele warme groetjes uit het mooie Vietnam!!!

1. Ruth:
    30 augustus 2010
    googoo gaga giegie...
    Mooie foto's van op het water meter! Ik spartel ook nog graag rond in het water, in jouw mega-sjiek-handig bad!
  2. Nancy Dezutter:
    1 september 2010
    Hoi Hanne,
    Ben blij dat we je reis een beetje kunnen volgen. Dat getoeter was in China ook zo. Dat klonk me heel bekend. Je moet niet denken dat ze stoppen om je over te laten. Op dat vlak zijn wij veel te vriendelijk.
    Hier in Tielt is alles Ok. Morgen start Nathalie vp officieel als chef. Volgende week vrijdag is het huwelijksfeest van Claudine haar zoon.
    Normaal gaan we in oktober eens gaan eten met het werk en ons Zuster. Maar ja, je gedachten zitten in Vietnam,hé. Groot gelijk. Alé vele groetjes van zutterke en voorzichtig hé. xxx
  3. Carola:
    5 september 2010
    Helaba Levi en Hanne,
    Toffe foto's zulle, leuk dat jullie van alle culturen kunnen genieten. De verhalen zijn iedere keer erg boeiend. Zo leren we ook wat bij en via de foto's kunnen we ook een klein beetje meegenieten
    :-) Ben je zeker dat ze jullie daar niet kennen in Vietnam?
    Doe zo verder maar pas op van die stoute mugskes hé!
    Groetjes van ons allen xxx
  4. Carine Van Daele:
    13 september 2010
    Hallo Hanne en Levi,
    Het was terug fijn om jullie verslag te lezen.Ik waan me zowaar ook een beetje op reis.Ik ben momenteel, aan het recupereren van het trouwfeest van Claudine's zoon,gans de avond gedanst en s'anderendaags precies het gevoel dat ik een maraton gelopen heb...oude mensen met jonge manieren hé.
    Liefs Carine
  5. Dave:
    14 september 2010
    Dag Levi en Hanne,

Leuk om eens jullie avonturen wat te volgen.Kunt seffes een stripalbum op de markt brengen met de vele avonturen :), anyway, nog een geweldige tijd samen toegewenst, en tot laters, byy and have a save trip
  6. Nancy Dezutter:
    19 september 2010
    Hoi Hanne en Levi,

Nog altijd alles goed daar? Nog geen te rare dingen tegengekomen? Houden zo.
    Zaterdag is Nancy Den. bevallen van een zoontje Lowie. 4.250gr als is vlot verlopen. Het was wel nog een paar dagen te vroeg.
    Bij ons alles goed. Juntje aan het proberen op het potje pipi te doen. Maar nog niet altijd succes.
    Alé vele groetjes van zutterke.
  7. Doke:
    22 september 2010
    Hey Hanneke en Levi,

Hebben jullie al een simkaartje gekocht? Sylviatje en ik zouden je vrijdag graag es bellen. Sylvia heeft wel de laten, dus ofwel bellen we je in de voormiddag, ofwel na 10 u 's avonds. Wat heb je het liefst? Oh.... kijk er zo naar uit om je stem es te horen!!!!

Dikke kus en hopelijk tot vrijdag!

PS zit er een uurverschil op? Dat we daar een beetje rekening mee kunnen houden he!

Smakkerds XXXXXX
  8. Carola:
    23 september 2010
    Helaba Hanneke,
    We wensen je van harte een heel gelukkige verjaardag toe !(jullie zullen dit pas morgen zien)
    Bouw daar maar een feestje in Laos en laat het maar eens goed knallen :-)
    Nen dikke kus van ons allen en geniet ervan xxx