Lombok & Java

13 augustus 2010 - Yogyakarta, Indonesië

Hallo iedereen!

Hier zijn we terug vanuit het warme Indonesië, tropische temperaturen op dit moment, tot 39° in de schaduw!

Al terug een tijdje geleden maar alles gaat nog steeds prima met ons, hier terug een verslagje.

LOMBOK

Eind juli hebben we het gezellige Bali verlaten, en zijn we naar Lombok gereisd, een ander eilandje die toch iets minder toeristisch is, maar supermooi!  Vanuit de haven in Padang Bai namen we de ferry die ons in een uurtje of vier ter plaatse bracht.  De overtocht was een ervaring op zich, zowel mensen, vrachtwagens met koeien, brommers, allemaal zaten we tezamen op de boot.  Wij namen plaats op het bovendek en genoten van de rust en pracht op zee en de omringende eilanden.

De eerste dagen hebben we in het dorpje Senggigi verbleven, gelegen aan de westkust.  Hostel élen was een goede verblijfplaats en zeer goedkoop.  Alleen jammer dat er net om het hoekje een moskee stond, die ons dagelijks om vijf uur wekte met hun gebeden die over gans het dorp te horen waren door de megaluidsprekers.  Indonesië is trouwens het land met de grootste moslimpopulatie over gans de wereld.  De stranden hier langs de westkust zijn heel mooi, en van hieruit kun je ook de berg Gunung Agung zien, die zich bevindt op Bali.

We genoten hier van een prachtige zonsondergang tijdens ons bezoek aan een balinese tempel, Pura Batu Belong.  Deze tempel is gebouwd op een rots, vlakbij de zee en is een plaats met verschillende altaars waar de mensen hun offers brengen.

Tijdens één van onze wandelingen langs de kust, zagen we nog veel niet-toeristische stranden.  Hier vertoeven voornamelijk lokale mensen, maar de sfeer is echt geweldig.  Verschillende hutjes gemaakt vanuit bamboe bevinden zich op het strand, met matjes waarop je kunt zitten, heel authentiek! Daarnaast zie je vele mini kraampjes waar je “chicken saté” of een geroosterde maïs kunt kopen.

Na enkele dagen aan de westkust zijn we doorgereisd naar het uiterste zuiden.  Een lange rit naar Kuta, Lombok en een hele ervaring met het lokale transport.  Kleine minibusjes, “bemos” genaamd, rijden heen en terug tussen de verschillende dorpjes, en vaak is het als toerist niet altijd duidelijk waar ze precies naartoe rijden, en vooral ook wanneer.  Meestal vertrekt zo’n busje maar als hij vol zit, dus geduld hebben we hier wel al geleerd :-)  Ook is het vaak onderhandelen met de locals over de kostprijs.  Vaak vragen ze veel meer dan de officiële prijs omdat we toeristen zijn.  Volharden is de boodschap.

Maar ok, na vijf keer te wisselen van bemo, zijn we uiteindelijk op onze bestemming geraakt, slechts 50 km verder en dit in een uurtje of vijf!  Als je ziet hoe mooi Kuta is, vergeet je heel snel de moeilijke rit hiernaartoe.  De stranden zijn zo ongerept, het water is turkoois blauw, echt zo mooi dat het moeilijk te omschrijven valt.  Vanuit ons hotel hier hebben we een scootertje gehuurd (slechts vijf euro per dag) en onderweg heel veel verborgen stranden ontdekt.  Prachtig en echt genieten!

Typisch hier is dat er heel veel kleine kinderen van een jaar of vijf op het strand rondlopen om allerlei dingen te verkopen: “you want bracelet?, you want pineapple?, you want banana?, you want t-shirt?” Grappig als je weigert dat ze blijven proberen en zeggen “Maybe tomorrow”.

JAVA

Na een weekje Lombok zijn we via bali verder gereisd naar Java, het eiland waar ook de hoofdstad Jakarta zich bevindt.  Vooral de trip van bali naar java is er één om nooit meer te vergeten, een overvolle bus, een chauffeur die ons vergat af te zetten, snikheet en alle vervoer in totaal meegerekend hebben we er dertig uur over gedaan om op onze bestemming te geraken. Twee dagen verbleven we in één van de vele dorpjes rond de vulkaan Gunung Bromo.  Het hele jaar door is het hier behoorlijk koud, en vooral ’s avonds zakt de temperatuur tot  een paar graden boven nul.

Gunung Bromo, een 2392 m hoge vulkaan is vergeleken met Java’s andere vulkanen niet de grootste, maar wel één van de mooiste.  Vanuit het dorpje Cemoro Lawang hebben we de 3km lange tocht gemaakt tot we aan de voet kwamen van Gunung Bromo.  Van hieruit beklommen we de 253 treden, en stonden we oog in oog met de krater, en zijn gulpende gassen.  Het uitzicht die we hadden was heel spectaculair, een apart landschap, met voortdurende veranderende kleuren door het zonlicht.  Heel veel georganiseerde tours doen deze tocht ’s nachts, zodat ze de top bereiken bij zonsopgang, maar wij verkozen om dit op eigen houtje te doen, en overdag dit te bezoeken, omdat we gehoord hadden van anderen dat het heel erg druk is ’s morgens vroeg.  Op dit manier hadden we de vulkaan bijna voor onszelf.

Vanuit Bromo, zijn we vertrokken naar Yogjakarta, een levendige, culturele stad in Java.  Overal vindt je hier batikwinkeltjes en galerijen, en het straatbeeld is gekenmerkt door de vele “becak drivers”, goedkoop openbaar vervoer, een fiets met een karretje  aan waarin je kunt plaatsnemen.

Vanuit Yogjakarta hebben we een dagtrip gemaakt naar de gekende Borobudur tempel, een kolossaal boeddhistisch monument,symmetrisch gebouwd rond een stoepa.  Het uitzicht die je hebt als je bovenkomt, is heel indrukwekkend…  Uitgestrekte rijstvelden met rondom rond vulkanen.   Echt de moeite!

Daarnaast bezochten we ook nog Prambanan, een bekende hindu tempel gebouwd in de 7e eeuw.  Jammergenoeg heeft deze mooie tempel heel wat schade opgelopen tijdens de aardbeving van 2006.  Meer dan 100 stenen blokken zijn naar beneden gevallen, en het zal jaren duren vooraleer het gehele complex gerenoveerd is.  Ondanks dit, is het nog steeds een bezoekje waard.

We blijven nu nog tot zondag in Yogjakarta, en nemen dan de nachttrein, richting Jakarta, de hoofdstad.  Daar zullen we nog één nachtje verblijven en vliegen dan richting Singapore.

Vele tropische groetjes van uit Indonesië!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carola:
    13 augustus 2010
    Dag Levi en Hanne,
    Wat een verhaal ! Jullie hebben al serieus wat kilometers afgelegd, amai! Maar het blijkt dan toch de moeite te zijn en jullie hebben terug al veel gezien, echt de moeite. Hier alles ok. Geniet verder en nog veel plezier.
    Groetjes van pa,Carola,Glenys en Gianni x
  2. tessa:
    13 augustus 2010
    hey, content nog weer iets van jullie gehoord te hebben... mooi verslag en mooie foto s...
    groetjes van ons allemaal!!! christa en co
  3. Sabine:
    18 augustus 2010
    Hey Hanne, mooi allemaal. Heb je iets van Cathy gehoord daar in Indonesië?
  4. nathalie:
    19 augustus 2010
    hallo daar vanuit het koude Belgie,
    het is hier niets vergeleken met de mooie plaatsen die jullie daar reeds bezochten,amai wat een mooie foto's! Enne...breng misschien wa zon mee
  5. Vicky Vandendriessche:
    22 augustus 2010
    Amai jullie hebben weeral veel gezien en beleefd zeg. En die foto's zijn weer prachtig é.
    Maar euhm, mis je ons nog nie ;-)

groetjes en dikke knuf

Vicky
  6. de mama:
    24 augustus 2010
    Wij zijn blij terug iets van jullie te horen,we genieten samen mee en alleszins als jullie de prachtige foto's doorsturen.
    Geniet maar met volle teugen en we hopen dat jullie goed aangekomen zijn in vietnam.
    Hier alles ok. Vele groetjes van ons allen
    Ma en pa en de sam.
  7. joos:
    25 augustus 2010
    yow gastjes, tzijn nog altijd dé max van foto's en ben méga jaloers up jullie
    hier ook alles goed, maar met den club brugge loopt helaas niet zo goe, ze hebben nog ma 3 punten in 4 wedstrijden, en ze moeten nog europees op verplaatsing
  8. christa:
    30 augustus 2010
    Leuk weer wat van jullie te horen en te zien!!!
    Jullie zien er alleszins goed uit op de foto s!
    Mooi verslag ook weer.. groetjes uit Meulebeke!