Beautiful Bali, Indonesië

28 juli 2010 - Padang Bay, Indonesië

Hallo iedereen!

Hier zijn we terug na een toch wel lange periode… dit keer vanuit ons tweede land: Indonesië!  Doordat we hier veel minder WIFI hebben dan in Maleisië, is het iets moeilijker om jullie tijdig op de hoogte te houden, maar we zullen ons best doen!  We stellen het nog steeds heel goed en genieten met volle teugen!!

Vanuit Borneo zijn we terug gevlogen naar de hoofdstad Kuala Lumpur, en vandaar uit doorgereisd tot in Bali, Indonesië.

In Kuala Lumpur zijn we nog een dag of twee gebleven, terug in Chinatown, heel gezellig!  We bezochten hier nog de Kuala Lumpur tower, een indrukwekkende 270 m hoge toren!  De lift bracht ons tot op een immense hoogte en we genoten van een prachtig uitzicht over de stad en de gekende Petronas Towers.

Ondertussen zijn we al een tiental dagen op Bali, waar er enorm veel te beleven valt!

Bali is zeer religieus en dat merk je meteen.  Op ieder trottoir, voor elke tempel, elke deur, elke winkel, elk huis, zie je kleine offerstukjes.  Een zelf gemaakt vormpje van bananenbladen gevuld met wat bloemen, rijst, een koekje en een wierookstokje.  Ook ons kamertje had een offerstukje dus we zijn goed beschermd! :-)

De eerste dagen logeerden we in Kuta, een drukke badplaats die  gekend is voor het vele surfen.  Een mooi strand met ongelooflijke mooie zonsondergangen, het ene barke na het andere, vele winkeltjes, … het was er gezellig vertoeven.  Hier was ook de plaats waar er in 2002 een bomaanslag plaatsvond en we bezochten het monument die dit herdacht.

De buurt hier verkennen was toch wel heel een drukte van jewelste.  Vooral in de kleine straatjes kruisen auto’s, brommers, voetgangers elkaar op centimeters… Heel levendig kun je wel zeggen.   Ook hier terug vele mensen ontmoet in de plaatselijke pubs, vooral heel veel Australiërs die spontaan met ons kwamen praten!  Zo leuk!

Na Kuta zijn we meer naar het binnenland getrokken om het “echte Bali” te ontdekken.  Kuta is een echt uitgaansparadijs maar een paar dagen was voldoende.  We besloten om naar Ubud te gaan, een supergezellig dorpje, die vooral gekend is om zijn vele artistieke talenten.  Overal zie je hele mooie schilderijen, prachtig batikwerk, houtsnijwerk,… echt fantastisch!  We vonden het hier zo leuk dat we meteen een week gebleven zijn.  We verbleven in een homestay “Yuni’s accomodation” bij een hele leuke familie die 6 kamertjes ter beschikking heeft.  Vooral de Banana pancakes ’s morgens vroeg waren verrukkelijk, en elke dag stond een thermos thee voor ons klaar op ons terrasje!  De ligging hier was ook wel ideaal, we waren op 1 minuutje stappen van de kleurrijke markt met de lekkere groenten en fruit en vele souvenirkraampjes…

In Ubud bezochten we het Monkey Forest Sanctuary, een site met allerlei tempels en vooral veel macaques (apen) gelegen in een tropisch regenwoudje.  Gezellig en leuk vooral met de kleine watervallen in de diepte.  Een beetje een Indiana Jones gevoel.  Die apen waren in overvloed aanwezig, maar het was toch wel opletten geblazen want ze waren heel ontdeugend en toch ook wat agressief.  Vooral bij de mensen die bananen bij zich hadden, ze deinsden er niet voor terug om op hen te springen en de bananen te nemen.  Ook heel veel pasgeboren aapjes gezien, gedragen op de buik van hun mama.  Schattig!

In Ubud hebben we heel veel mooie wandelingen gemaakt, we konden uren verdwalen in deze gezellige steegjes, en genieten van de prachtige rijstvelden.  Een echte oase van rust, een andere wereld en zo sfeervol met al die artiesten!

Van hieruit hebben we ook een hele leuke dagexcursie geboekt “cycling down hill”.  We waren met een groepje van 9 en onze gids.  ’s Morgens vroeg bracht het minibusje ons naar Penelokan, een klein plaatsje waar we ontbeten met een prachtig uitzicht over de vallei, de vulkaan Mount Batur gelegen aan een meer.

Daarna gingen we naar de top van de berg, de Mount Batur en mochten we elk een mountenbike uitkiezen om dan de berg af te fietsen.   De afdaling op zich was heel gemakkelijk en helemaal niet lastig.  Onderweg zagen we heel veel mooie landschappen, gezellige dorpjes, overal kinderen die ons lachend toeriepen.  Zalig!  We maakten ook verschillende stops.

Onze eerste stop was een typische Balinese familie bezoeken.  Hier kregen we uitleg over hoe alles in zijn werk gaat in de families.  Heel interessant voor ons om meer te leren over hun dagelijkse gewoonten.  Vooral speciale rituelen bij een sterfgeval.  Het lichaam bewaren ze een aantal dagen in huis, daarna brengen ze het naar een plaats om te begraven, en nadat er een aantal mensen in de community gestorven zijn, graven ze hen weer op om hen tezamen te cremeren en de as in de zee te strooien.  De reden waarom ze wachten is om de kosten van zo’n ceremonie te delen.   Alsook gaan de mannen op de rijstvelden werken en de vrouwen doen werk in hun familiedorpje, niet te onderschatten werk en veel meer dan alleen maar wat koken en wassen.  We zagen een vrouw aan het werk die de bamboepalen vanuit de tuin in stukken hakte met een groot mes en een andere vrouw maakte dakbedekking van de kleinere stukken bamboe door ze met de hand in elkaar te weven.  Ook interessant bij een geboorte: de placenta wordt behouden, goed gespoeld en in een jonge kokosnoot geplaatst.  Dit wordt goed afgedekt en begraven voor het Balinese huis.  Aan de rechterkant als het een jongetje is, aan de linkerkant  als het een meisje is.  Op die manier kun je exact zien hoeveel kinderen er in het huis verblijven.

Daarnaast bezochten we ook nog een aantal tempels, en een koffieplantage die gekend is voor hun Luwakkoffie.  Het productieproces is heel speciaal en gebeurt als volgt: de zeldzame Luwak kat eet de koffiebonen op,  waarna het omhulsel rondom de boon verteert in haar maag.  De boon op zich wordt terug gevonden in haar ontlasting, gespoeld, geroosterd en gemalen.  Naar het schijnt heel lekker :-)

Ubud is ook gekend voor zijn vele traditionele dansen, elke avond is er wel een optreden in één of andere tempel.  Wij kozen voor de Lekong dance, een mooi spektakel van muziek, theater met heel getalenteerde dansers!  De moeite!

Tijdens onze vele wandelingen hier zijn we spontaan gebotst op een project van een Nederlandse NGO.  “ Sjaki-tari-us”  werd vier jaar geleden opgericht en richt zich tot de mentaal gehandicapte kinderen in Bali.  We kregen een rondleiding en zagen de kinderen bezig in de turnklas.  Voor de geïnteresseerden: hier de website van dit mooie initiatief: http://www.sjakitarius.nl/

Momenteel verblijven we in Padang bai, een klein vissersdorpje aan de oostkust van het eiland.  Mooie stranden en goed om te snorkelen.  Van hieruit gaan we morgen de oversteek maken met de ferry naar Lombok, een eilandje iets verderop, waarover later meer nieuws!

Vele zonnige groetjes van ons x

1. christa:
    31 juli 2010
    Weer een supermooi verslag en foto s!!!! k Verander ieder keer m n bureablad met een andere mooie foto zo reizen we ook een klein beetje mee!!!groetjes van t thuisfront!!!
  2. nathalie:
    3 augustus 2010
    Hallo daar in het verre Indonesie,
    Gelukkig stellen jullie het nog heel goed en geniet maar lekker verder met volle teugen zou ik zeggen. Wat een mooie stranden hebben ze daar!En die zonsondergangen...hoe romantisch! Geert was dan weer meer gecharmeerd door die mooie danseressen!
    Zo te zien regent het niet alleen af en toe in Belgie alleen!Groetjes,Nathalie
  3. Carine Van Daele:
    3 augustus 2010
    Hoi Hanneke en Levi,
    Zoals ik kan lezen stellen jullie het prima.Jullie verhalen zijn leuk en interresant om te lezen. Geniet maar met volle teugen maar je weet hanneke altijd voorzichtig zijn hé, het deed mij plezier dat jullie daar een speciaal offerstukje hebben om jullie goed te beschermen. Liefs Carine Van Daele
  4. Nancy Dezutter:
    6 augustus 2010
    Hoi Hanne en Levi,
    Zo te zien en te lezen hebben jullie al heel mooie dingen gezien en beleefd! Het ziet er daar echt prachtig uit en zeer rustgevend! Geniet ervan, maar ik zou toch niet teveel van die koffiebonen eten...
    Groetjes zutterke
  5. Vanoverbeke Stefaan:
    10 augustus 2010
    Hola zeer intersant om van Julie iets te vernemen zeer moie fotos en veel suces.Vgr. stefaan