Die tog deur die magiese Suid-Afrika!

15 februari 2011 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo almal,

Wat ons direct opvalt aan Zuid-Afrika is dat alles veel meer ontwikkeld is dan onze vorige landen in dit fascinerende continent. Ook de taal, het Afrikaans, lijkt sterk op het Nederlands en volgens ons nog meer op ons eigen dialect (koeke, taerte, ...), wat wel grappig was op bepaalde momenten. Ook doordat de werelbeker voetbal hier had plaatsgevonden waren de faciliteiten voor de toeristen heel wat verbeterd in heel Zuid-Afrika.

Wat in Johannesburg vooral de moeite was, was ons bezoek aan het apartheidsmuseum. Het museum bestaat uit heel veel historische foto’s en documentaires die allemaal in chronologische volgorde zijn opgesteld. We waren toch onder de indruk om te zien hoe niet-blanken hier vroeger moesten leven tussen de blanken. Om de toerist even de apartheid duidelijk te maken zijn er twee aparte ingangen, op je toegangsticket staat blank of niet-blank en je volgt eventjes twee aparte routes die dan terug op hetzelfde punt uitkomen. De eerste democratische verkiezingen waren in 1994, waarbij Nelson Mandela aan de macht kwam en terecht die apartheid afschafte. In Johannesburg brachten we ook een bezoek aan het township Soweto, één van de armste wijken en alhoewel deze mensen bijna niks hebben zijn ze goedlachs en vriendelijk. Wat ook leuk was na zeven maanden reizen was een immens modern shoppingcenter om eens in te verdwalen.

Onze volgende stop was Nelspruit, we verbleven in een klein hostel bij een gezellige familie en hun ondeugende honden (op een avond was één van de honden er met ons eten vandoor! :-)). Het pad in de botanische tuin die we hier bezochten ging langs watervallen, die ons toch nog konden bekoren na de Victoria Falls net te hebben gezien, alsook vijgenbomen, baobabs en zoveel meer, allemaal mooi aangelegd in brugjes en paadjes. Maar het hoogtepunt van ons verblijf hier was de dagtrip die we maakten met Paul (de eigenaar van ons hostel) naar de blyde River canyon, de derde grootste canyon in de wereld na die van de V.S. en Namibië. We verkenden eerst het kleine dorpje Graskop waar we halt hielden bij harrie’s pannenkoek, een gekend restaurant in de streek voor hartige pannekoeken en onze pannekoek opgevuld met calamari, scampi en lookbotersausje was er eentje om je vingers van af te likken! De canyon was een kleurenspektakel op zich, het voortdurend veranderen van de lichtinval gaf verrassende kleureffecten. Verderop stromen twee rivieren samen die voor spectaculaire rotsformaties zorgen, luke’s potholes genaamd. Als afsluiter namen we ook nog een verfrissende duik in het heldere water van de blyde rivier.

Na eventjes door Swaziland te hebben gereisd en genoten van het landschap en hoge bergtoppen hielden we halt in St.Lucia, een klein dorpje gelegen aan de kust te midden van een nationaal park waar je gemakkelijk nijlpaarden, krokodillen en andere wilde dieren kunt spotten.

Via Durban kwamen we terecht in Chinsta, we verbleven daar in Buccaneers, een groot backpackersdorp op een berg met aan de voet een prachtige lagune met zicht op de ongerepte stranden en de oceaan. Dit backpackersdorp was een ideale plaats om andere reizigers te ontmoeten aan de enorm gezellige bar!

Vanaf dan ging onze reis wat de culinaire tour op, eerst op het programma was Plettenberg Bay, de kuststad waar de verse vis om te smullen was!! In het kleine stadje Knysna hebben we een kleine bierbrouwerij bezocht met vier heerlijke zelfgebrouwen bieren. Vervolgens even van de kust afgeweken en in oudtshoorn belandt waar er talrijke struisvogelboerderijen gelegen waren, in ons hostel hier kregen we struisvogeleieren als ontbijt maar ook de lasagne van struisvogel, een filetje op de braai (bbq) smaakten heerlijk! Laatst op het programma van de culinaire toer was de studentenstad Stellenbosch, omringd door zijn prachtige wijngaarden waar we lekkere wijntjes konden proeven!!

Afsluiten deden we in Kaapstad waar we een grote week hebben verbleven, een gezellige stad waar we ons direct thuisvoelden, overal pleintjes, terrasjes en muzikanten waardoor de sfeer er meteen in zit. We bezochten “city bowl”, het prachtige voetbalstadium die gelegen is achter het waterfront, een sfeervol haventje met talrijke shops, bars, restaurants (waaronder een Belgisch) en zelfs een reuzenrad. Met de ferry gingen we naar Robben Island, het ongerepte eiland op een uurtje varen van de haven is vooral bekend voor de gevangenis waar vele politieke tegenstanders gevangen zaten waaronder ook Mandela tijdens het regime van de apartheid. We kregen een heel interessante rondleiding van een ex-gevangene die uiteraard alle details wist. Het beklimmen van de tafelberg, die je vanuit alle uithoeken van de stad kunt zien, is een absolute aanrader. Éénmaal op de top kun je zalige wandelingen maken op het plateau waarop je heel de stad en omgeving in miniatuur kunt aanschouwen. Afsluiten deden we met een grote peninsula-toer, waarbij we verschillende stops maakten in het meest zuidelijkste gebied van Afrika. We hielden halt in een haventje waarbij we een boottocht maakten naar een mini-eilandje bewoont door honderden zeerobben, een prachtig spektakel die we van heel dichtbij konden bewonderen. De volgende stop was Simonstown, waar grote kolonies Afrikaanse pinguïns op rotsen voor de kust leven, toch vreemd om pinguïns te zien in een klimaat van tegen de veertig graden, alhoewel het water toch ijskoud is. Daarna was het tijd voor wat actie en gingen we mountainbiken in het nationaal park waar Kaap De Goede Hoop gelegen is, het uiterste zuidpunt van Afrika. Naar dat uiterste punt deden we een trektocht en onze inspanningen werden beloond. Deze mooie plaats was ongetwijfeld een geslaagde afsluiter van onze reis doorheen het Afrikaanse continent!!!

1. Vanoverbeke Stefaan:
    29 maart 2011
    wij vonden dit land een van de mooiste die we geien hebben.Vgr.
  2. Anja:
    11 april 2011
    Super!!!!
    Super mooie foto's, jullie zien er fantastisch uit. Geniet nog van de laatste maanden! En tot gauw :) X
  3. Blondia Letje:
    11 april 2011
    Dag Hanne en Levi,

eindelijk eens de goede tijd kunnen nemen om alles rustig door te lezen.Jullie verslag is heel mooi om lezen.Het lijkt me wel heel bijzonder wat jullie beleefden.Zeker met die historiek achter het hele verhaal en de bezoeken.Wij beseffen soms te weinig hoe goed we het hier hebben.De foto's zijn echt heerlijk om te bekijken.Ik kijk al uit naar de volgende shots!

Geniet nog van jullie mooie reis. Zorg goed voor elkaar en tot de volgende!

Groetjes vanuit Wingene

Letje en Roos