Na de eilanden, de jungle in...

8 juli 2010 - Taman Negara, National Park, Maleisië

SALAMAT DATANG!

Welkom terug op onze blog!

PULAU PERHENTIAN

Met spijt in ons hart, verlieten we ons Palms guesthouse in Langkawi, totnogtoe onze leukste plaats waar we verbleven.  De bedoeling was om daarna naar Taman Negara te gaan, in het binnenland, maar na wat leeswerk in de lonely planet besloten we in een impulsieve bui om eerst nog naar Kota Bahru te reizen, een stad aan de oostkust van Maleisië, van waaruit je de prachtige eilandengroep Pulau Perhentian kon bezoeken.

Het werd een lange nachtrit met de bus, waar we ’s morgens vroeg om 6u aankwamen.  Een taxichauffeur informeerde ons meteen dat er een boot was om 7u naar de paradijseilandjes, en verzekerde ons dat we die zeker nog zouden halen.  Dan maar ingegaan om zijn aanbod, en na redelijk onverantwoord rijden en wat dubieuze inhaalmanoeuvres later, arriveerden we om 7u10 aan de ferry.  Aangezien tijd hier een relatief begrip is, was de boot bijlange nog niet vertrokken. :-)  Vlug ons tickets gekocht en dan in het speedbootje, een zalige ervaring, bij zonsopgang racen over het helder water van de oceaan...  Toen we bijna aangekomen waren, stopte ons bootje 100m voor de kust.  Tot onze grote verbazing moesten we overstappen in een ander taxibootje (en natuurlijk terug extra betalen!) die ons naar de kust bracht.

Het eiland, en in ‘t bijzonder “Long Beach” waar wij verbleven zag er niet zo proper uit als op de fotootjes, maar het uitzicht was fenomenaal en het water was zo kristalhelder, dus toch de moeite waard!!  Een slaapplaats vinden was hier veel moeilijker dan we hadden gedacht.  Na verschillende plaatsen te hebben geprobeerd, zeiden ze allemaal hetzelfde : “kom eens terug rond 11uur maar we kunnen niet garanderen dat er plaats zal zijn.”  Uiteindelijk vonden we plaats in Symphony Village.  Heel basic, een houten huisje met overal gaten, niet echt proper maar het allerbelangrijkste: we hadden twee bedden met muskietennet!  (en ook nog een glurende kikker op de douchekop van de gemeenschappelijke badkamer :-))

Daarna was het tijd om te relaxen en lekker niets doen.  We trokken ons zwemgerief aan, en genoten van het heldere water en het prachtige witte zand!  Het deed ons ongelofelijk veel deugd, spijtig dat we daarna allebei serieus waren verbrand, met blaren erbij!  :-(  De zon had ons serieus te pakken gehad!  We verbleven 1 nacht op deze eilandjes en daarna hadden we eigenlijk nog geen echt plan waar we zouden naartoe gaan.  Nadat de locals ons geïnformeerd hadden,  besloten we om samen met een ander Australisch koppel, een taxi te delen en te rijden naar Kota Bahru, de stad op het vasteland waar we eerder waren gearriveerd met de nachtbus.  Dit mooie plaatsje had zijn charmes, weinig tot geen toeristen en veel lokale marktjes, heerlijk om rond te slenteren!

TAMAN NEGARA, the oldest rainforest on earth.

De volgende dag zijn we samen met het Australisch koppel naar Taman Negara gegaan, met de jungletrein.   Ja, “the jungle train”, de naam voorspelt iets buitengewoons en dat was het ook!!  Een mooie rit doorheen de uitgestrekte jungle!  Nog een leuke anekdote…  deze treinlijn heeft enkel in de stations twee sporen, dus als er een andere trein komt in de andere richting moet één van de twee treinen wachten in het station tot deze voorbij is.  Zo hebben we verschillende keren stilgestaan :-), en kunnen uitstappen en genieten van de mooie natuur!

Omstreeks 14u kwamen we aan in ons eindstation Kuala Lipis, na een kleine acht uur!!!   We dachten dat we van daar een taxi konden nemen naar de ingang van Taman Negara, het oudste regenwoud op aarde maar dat was niet zo… De Lonely Planet liet ons hier in de steek… Bleek dat we nog meer dan 120 km hier vandaan waren!!  Na veel gevraag terug aan de vriendelijke locals konden we niet anders of eerst een taxi te nemen naar Jerantut en dan een bus naar de ingang van Taman Negara.  Nog een uur of twee te gaan :-)!!  Gelukkig hadden we samen met onze vriendelijke Australiërs ons guesthouse al op voorhand gereserveerd.  “Mat Leon Village”, een verblijf gelegen in een prachtig kader, aan de rivier en dicht bij de ingang van het national park Taman Negara.  Dit verblijf had een belangrijke meerwaarde, we leefden echt bij het gezin die dit guesthouse uitbaatte, en het was heel leuk met de 3 schattige kinderen, die ons dagelijks kwamen begroeten met een mooie glimlach!!!

Ons bezoek aan het Taman Negara was echt de moeite waard!  De natuur is daar echt onbeschrijfelijk mooi, en de geluiden van de jungle klinken als muziek in de oren!!  Om naar de ingang van het park te gaan, moet normaal gezien een boottaxi worden genomen omdat het park aan de overkant van de rivier ligt.  Dit kost zo’n 25 cent, goedkoop maar het is dan ook maar 10 meter ver :-)!  Wij moesten dit niet nemen, want ons guesthouse heeft een gratis shuttlebootje, die hun gasten naar het park brengt.   Aan de ingang van het park moesten we ons registreren, en een permit vragen om binnen te gaan + een permit om foto’s te nemen.  Dit alles voor 1,5 euro, niet veel geld voor zo’n mooi park!  We besloten om een wandeling te maken richting de canopy walkway, een loopbrug boven de bomen van het regenwoud.  Onderweg kwamen we heel bijzondere bomen en planten tegen, “ ter borcht” kan er niet aan tippen! :-)

De canopy walkway zelf was een 250m loopbrug.  Normaal is die dubbel zo lang, maar die was bij ons bezoek “under construction” en als we vroegen hoelang dit ging duren was het typisch Maleisisch antwoord :  “maybe next year but i’m not sure”.

De tocht op de loopbrug was leuk maar we hadden het ietskes spectaculairder verwacht, waarschijnlijk omdat we iets dergelijks al hadden gedaan in Ghana enkele jaren terug en het daar nog wat indrukwekkender was.  Toch hebben we van dit tochtje genoten!!  Het dorpje bij de ingang van Taman Negara is heel gezellig, met verschillende floating of drijvende restaurants aan de overkant van de rivier.  Toen we ’s avonds terug aangekomen waren bij de vriendelijke familie van ons guesthouse, waren we gecharmeerd toen de kinderen mango en lychees gingen gaan plukken en deze spontaan kwamen brengen.  Heel aangenaam en superlekker!  ’s Avonds nog wat nagepraat met Peter en Claudia, ons bevriend Australisch koppel, en genoten van de mooie geluiden van de jungle!

Na Taman Negara zijn we verder gereisd met de trein naar het uiterste zuiden van het land, naar de stad Johor Bahru, dicht bij Singapore.  Hier hebben we vandaag onze vlucht genomen naar Kuching, de hoofdstad van Sarawak, Maleisisch Borneo.  Hierover later meer nieuws!

Heel veel groetjes van ons!!!

1. Nonkel Nico:
    8 juli 2010
    Jawadde, als dat daar maar de helft zo spectaculair is als wat we lezen, moet dat al gewoon een fantastische ervaring zijn! Ja, een tikkeltje jaloers, maar het weze jullie uiteraard ten volle gegund. We blijven het hier volgen! Vlotte schrijfstijl trouwens... Ciao, Nico & co :-)
  2. Carola:
    8 juli 2010
    Helaba avonturierkes ;-) weer ongelofelijk zo'n verhalen. Jullie zijn serieus al enkele uurtjes onderweg geweest maar blijkbaar toch de moeite waard! Leuk dat jullie bij mensen kunnen logeren die het jullie aangenaam maken dat is voor jullie toch ook wel leuk. We wachten volop op de nieuwe reeks foto's :-) Dikke smak vanuit het tropische thuisfront xxx
  3. anne marie:
    8 juli 2010
    dank voor jullie verhaal - ik wou dat ik er ook bij was hoor! lijkt me best leuk en mooi daar!
  4. de mama:
    9 juli 2010
    Wat een avontuur allemaal zeg, het is net in een film.Hanne, ik denk dat die kikker je zal blijven achtervolgen.Pas maar op of op jullie volgende plaats zal hij jullie blijven verwelkomen.
    Geniet maar van de prachtige natuur!En een beetje uitrusten hé, jullie houden dat zo niet vol hoor met al die lange bus-en treinritten.
    Hou jullie goed, wij blijven plakken aan de computer om nieuws te vernemen en vandaag blijven we ook plakken van de hitte, ze geven hier tussen de 30 en 35 graden uit!
    Groetjes ook van de papa en de sam.
    De mama.
  5. Jesn:
    11 juli 2010
    Super verslag! Tis echt gjistig vo te lezen daje under jeunt!
  6. Sabine:
    12 juli 2010
    Prachtige verslagen Hanneke, ge hebt er veel tijd in gestoken. Ik zie je al bezig met die kindjes in dat guesthouse :-). Nog heel veel plezier, voorzichtig met de zon! Tot later,
    Sabine
  7. nathalie:
    12 juli 2010
    Hallo daar,juste terug van een strandvakantie in Tenerife maar dat strand zag er bijlange nie zo schone uit als da strand van op die foto's van jullie... om van te watertanden!!! Alé, verder nog veel plezier me jullie tocht en tot de volgende!
  8. Jonathan:
    14 juli 2010
    Hanne&Levi,

Prachtig!!!
    Ik wou dat ik nu ook al weg was! helaas zal het nog een paar jaar wachten zijn..

ik kijk uit naar het vervolg!

amusez-vous! x